Čo vidieť na Sicílií za 10 dní (+ video)

O dovolenke na Sicílií sme rozmýšľali už pár rokov, ale nikdy sme to nedotiahli do konca. Až tento rok nastali priaznivé okolnosti - ponuka od známej na ubytovanie, letenky za dobré ceny.

A tak sme sa v máji rozhodli, dohodli s partiou a začali sme plánovať (mimochodom tretí rok po sebe Taliansko). Chceli sme si oddýchnuť pri mori, aj vidieť niečo z krajiny a keďže letisko je v Trapani na západe a ostrov má na šírku 300 km, rozhodli sme sa priletieť do Trapani a odletieť z Catanie na východe. Takto sme mohli prejsť celý ostrov. Auto na celý pobyt bola nutnosť, takže presun nebol problém.

Ak chcete ušetriť 15 USD na ubytovaní cez booking.com, kliknite na tento link: https://www.booking.com/s/23_8/belusr50 , nájdite a zajednajte si svoje ubytovanie a po absolvovaní ubytovania sa Vám na účet vrátia peniaze. Nezabudnite si v nastaveniach bookingu zadať číslo svojej karty. Tieto peniaze môžete potom použiť na cestovanie alebo na niečo úplne iné :-)

Na začiatok niečo o Sicílií: Sicília je najväčší ostrov v Stredozemnom mori. Obmýva ho Iónske a Tyrhénske more. Symbolom je najväčšia činná sopka v Európe - Etna (3 310 m.n.m.). Je to hornatý ostrov plný prírodných scenérií. Má najväčší počet historických pamiatok na svete zaradených do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva organizácie UNESCO. Tradičná sicílska kuchyňa s arabským vplyvom patrí medzi najlepšie na svete. Za zmienku stoja cannoli (krehké pečivo plnené sladkou ricottou), arancine (smažené ryžové gule plnené mäsom), zmrzlina v žemli, seltz (osviežujúci nealko nápoj), cuscus, vína z Marsaly, sladký nápoj z citrónovej kôry Limoncello, mandľová alebo kávová granita. Pestujú sa citróny, pomaranče, mandle, opuncie, olivovníky. Známy je lov tuniakov, či ťažba soli. Cesty sú kvalitné, bezplatné, platená je iba diaľnica Catania – Messina - Palermo. Čo sa týka mafie, turista už nevidí žiadny vplyv. Dnešná mafia prenikla do bežného života a podnikatelia jej musia platiť výpalné (pizzo). Proti tomu vystupuje organizácia Addiopizzo, ktorá presviedča zákazníkov, aby podporovali obchodníkov, ktorí odmietajú platiť výpalné.

Na Trapani sme leteli z Bratislavy Ryanairom 17. septembra a späť z Catanie do Viedne 27. septembra spoločnosťou Air One (cez pelikan.sk). Letenky nás vyšli na 170 eur na osobu aj s batožinou. Ubytovanie sme riešili cez známu, ktorá má apartmán v Alcame (asi 50 km od Trapani). V Alcame sme bývali 5 nocí, 5 ľudí za 270 eur. V strede dovolenky sme sa presunuli na druhú stranu ostrova, do Giardini Naxos (50 km od Catanie), kde nás 5 nocí vyšlo na 500 eur. Apartmán sme našli cez www.booking.com. Pozrite si aj www.airbnb.com. Celkovo na osobu vyšlo ubytovanie a letenky na 330 eur na 10 noci. Auto sme si tiež bookli z domu cez spoločnosť Maggiore. Nissan Qashqai nás vyšiel na 150 eur na osobu aj s naftou. Najazdili sme 1 600 km.

Deň odchodu sa rýchlo blížil, takže bol najvyšší čas kúpiť bedeker a vygugliť najzaujímavejšie miesta, ktoré by sme chceli vidieť. Skĺbiť spoznávanie krajiny s oddychom pri mori je vždy náročné a keďže sme sa nechceli ubehať, zvolili sme pomer 1:1. V stredu okolo desiatej večer sme pristali na Birgi v Trapani. Prvá facka bola teplotná. V polke septembra v noci 25 stupňov, a to dusno! Ale aspoň sa naše obavy o septembrové počasie vytratili. Aj keď iba na chvíľu :-). Druhá facka prišla, keď sme si vyzdvihovali auto. Z pôvodných 350 eur sa suma vyšplhala na 650 eur - 100 eur ako záloha za naftu a 200 eur ako poistenie, ktoré sme museli zaplatiť, pretože sme na kreditnej karte nemali limit 1 800 eur, ktorý požičovňa vyžadovala v prípade nehody alebo krádeže. V podmienkach na internete to samozrejme nemali takto jasne napísané, ale nemali sme na výber. Neprekvapilo nás už ani to, že namiesto objednaného Ford Focus Combi sme dostali Nissan Qashqai. Našli sme auto na parkovisku a po necelej hodine aj apartmán v Alcame. Tretia facka na seba nenechala dlho čakať. Apartmán na odporučenie nebol celkom podľa našich predstáv a okolie takisto. Keď som si čítala o Sicílií, často bolo písané, že je to chudobný ostrov. A neklamali. Hlavne západná časť až po Palermo a vnútrozemie pôsobili dojmom zbombardovaného Dubrovníka, všade odpadky a špina, domy s opadanou omietkou, neupravené okolie. Na druhej strane treba povedať, že západná časť je aj lacnejšia a v podstate aj čarovnejšia, divokejšia ako turistom prispôsobený východ.

Vo štvrtok sme sa rozhodli obísť blízke pláže. Prvá zástavka bola pláž v Alcame, piesočná, prázdna a nudná. Pokračovali sme teda v ceste, cez Golfo di Castellammare, útulného malého mestečka s úzkymi uličkami do Scopella. Zaparkovali sme na platenom parkovisku (5 eur na deň) a išli peši k pláži. Prvá bola platená (3,5 eur), tak sme išli na ďalšiu, neplatenú. Kamienky a skaly, málo ľudí a azúrová voda zaručili, že sme tu ostali celý deň. V okolí sa nachádza Riserva naturale dello Zingaro, sedemkilometrový úsek prírodného parku. Vstupné je 5 eur. Prišli sme sem až podvečer, dosť neskoro na preskúmanie parku a kúpanie, tak sme dnu nešli. Podľa bedekra je tu veľa príležitostí na kúpanie a krásna príroda, takže návšteva môže stať za to.

Pláž v Scopelle

Druhý deň- piatok bolo na pláne Palermo. Mesto založili Feničania a skladalo sa z viacerých prístavov, preto bolo nazvané Panarmos, neskôr Palermo – prístav všetkých. V 12. storočí bolo Palermo najkultúrnejšie mesto Európy, odvtedy však upadá. Ešte v 80. rokoch 20. storočia tu dochádzalo k vraždám každý týždeň. Až po megaprocesoch s mafiou v 90. rokoch sa mesto začalo zbavovať temnej minulosti a začal sa proces revitalizácie. Je to veľké mesto s doslova šialenou cestnou premávkou. Čiary na ceste sú ojedinelé, asi preto, aby v dvoch pruhoch mohol pomedzi tri autá vedľa seba prejsť ešte skúter. Pohybuje sa tu 1 800 000 automobilov! Premávka bola asi najväčším zážitkom v Palerme. Tu sa dá hovoriť o dokonale organizovanom chaose. V meste funguje aj metro, ale auto má väčšie čaro (hlavne z požičovne, s plne krytou poistkou :-). Centrum sa dá prejsť peši, je relatívne čisté, ale ako náhle sme zablúdili do nie turistických štvrtí, kopy odpadkov a podozriví obyvatelia hrabajúci sa v nich nás rýchlo vyhnali späť do centra. Zaparkovali sme pri divadle Teatro Massimo, tretej najväčšej európskej opernej scéne, kde sa natáčala záverečná scéna Krstného otca. Odtiaľ sme prešli po hlavnej tepne Via Maqueda na križovatku s Corso Vittorio Emanuele, ktorá je známa ako Quattro Canti (Štyri rohy). Delí Palermo na 4 časti (La Kalsa, Vucciria, Il Capo a Albergheria). Námestie tvorí centrum mesta. Fasády naokolo sú zakrivené a sochy predstavujú patrónov mesta. Zostali sme tu chvíľu stáť a sledovali rušnú doobednú premávku. Pokračovali sme na Piazza Pretoria s fontánou Fontana Pretoria, ktorú kvôli nahým nymfám premenovali na fontánu hanby. Popri Palazzo Pretorio sme prešli na Piazza Bellini, kde sme chceli navštíviť najslávnejší kostol v meste La Martorana. Počas obeda bol ale zavretý (ako skoro všetko), tak sme sa prešli po meste okolo jezuitského kostola Chiesa del Gesú, cez pouličný trh Ballaro, ku Chiesa di San Giovanni degli Eremiti. Zaplatili sme dve eurá a vyšli sme na vežu kostola, odkiaľ bol nádherný výhľad na červené kupoly kostola a celé mesto.

Výhľad na Palermo

Zvonku sme si pozreli Palazzo dei Normanni, kde dnes sídli sicílsky parlament. Bohužiaľ sme už nemali čas na Cappella Palatina, jedno z najnavštevovanejších miest na Sicílii s nádhernými mozaikami. Pozreli sme si ešte Cattedrale (vstup zdarma), palermskú katedrálu v arabsko-normanskom slohu a dali si kávičku a cannoli (trubička plnená riccotou) v kaviarni oproti. Asi kilometer od centra sme za 3 eurá navštívili kapucínske katakomby (Catacombes dei Cappuccini), ktoré uchovávajú 8000 mŕtvych. Túto prehliadku ale neodporúčam, je mimo mesta, zaberie veľa času a nie každý sa chce pozerať na mŕtvoly. Najväčší zážitok sme mali z rušnej dopravy, trhu Ballaro, ochutnávania miestnych špecialít v pouličných stánkoch a výhľadu z Chiesa di San Giovanni degli Eremiti.

Pouličný trh Ballaro

Tretí deň sme sa vydali na 40 km vzdialenú pláž v meste San Vito lo Capo, o ktorej sme čítali ako o jednej z najkrajších pláži na ostrove. Dlhá piesočná pláž nás ale neohúrila, veľa medúz, rias a plážových predavačov v nás zanechali zmiešané pocity. V meste sa práve konal Cuscus festival, ktorým je táto oblasť preslávená, ale cez deň bolo otvorených len pár stánkov.

V nedeľu sme išli do Trapani. Mesto v tvare kosáku nie je veľké ale zato plné romantických zákutí, dláždených ulíc a starých domov. Na parkovisku nás prekvapili miestni "ochrancovia", ktorí nám povedali, že parkovisko je síce zadarmo, ale mali by sme im dať pár eur a ony nám auto postrážia. Strach o auto nám nedovolil oponovať, tak sme si pár eur za ochranu radšej zaplatili. Asi sme spravili dobre, lebo auto sme našli celé. Poprechádzali sme sa po Starom meste a dali si raňajky – toast, croissant a kávu. Mimochodom, mesto obmývajú dve moria, Tyrhénske a Iónske. Za videnie stoja odsoľovacie nádrže Saline di Trapani na kraji mesta, za prístavom. Soľ sa tu získava odparovaním z morskej vody už od 12. storočia, dnes produkcia výrazne poklesla, preto zásobuje iba Taliansko. Cez leto sú nádrže vplyvom slnka ružové a malebnosť dopĺňajú aj veterné mlyny. Voľne sme sa dostali aj pri kopy soli, len nás trošku zarazili plastové fľaše v nádržiach. Úplne bio to teda asi nebude :-)

Saline di Trapani

Krásny výhľad na Trapani je z mestečka Erice (751 m. n. m). Sídli tu najznámejšia sicílska cukráreň Maria Grammatico. Na obed sme sa prepravili loďou na jeden z Egadských ostrovov - Favignanu (spoločnosť Ustica, spiatočný lístok 20 eur). Ostrov má asi 10 kilometrov, je rovinatý, ideálny na prenajatie bicykla (celý deň 5 eur).

Po Favignane na bicykli

Čarovný ostrovček má panenskú prírodu a nádherné pláže. Môžem povedať, že tie najkrajšie, aké som kedy videla! Zároveň bol tento výlet top zážitok z celej dovolenky.

Pláž Calla Rosa na Favignane

Prvá vec, ktorú sme uvideli hneď po príchode do prístavu bola historická továreň na spracovanie tuniakov. Práve tu vynašli konzervovanie mäsa z tuniakov. Každoročne sa tu koná La Mattanza, rituálny výlov tuniakov, keď sa tuniaky naženú do ohrady, kde ich rybári bodnú hákmi a vytiahnu na palubu. Dnes sú vody skoro vylovené. V prístave sme si požičali bicykel a prešli na pláž Cala Rossa, nádhernú skalnatú pláž s bielym pieskom a azúrovým morom. Krásne sú aj pláže Miramare a Lido Burrone. Poobede sa zamračilo, tak sme čas využili a išli do centra, kde sme vykúpili miestnu pekárničku a obed zavŕšili zmrzlinou. Ďalšie dve hodinky sme sa len tak bicyklovali po ostrove, zašli sme až pri maják. Deň sme ukončili zážitkom s falošnou desaťeurovkou. V obchode ma upozornili na to, že bankovka je falošná. Po premýšľaní, odkiaľ ju mám, sme prišli na to, že mi ju dal ujo v požičovni bicyklov a evidentne nie náhodou, takže keď sme bicykle vracali, jemne som mu naznačila, nech mi ju láskavo vymení. Najskôr sa tváril, že nerozumie ale rýchlo pochopil a vymenil. Takže pozor aj na takéto veci. Na Sicílií striehne nebezpečenstvo na každom rohu ; -)

Piaty deň- pondelok nás čakal presun cez celý ostrov na východnú časť. Prvá zástavka bolo mesto Monreale, 8 km od Palerma, kde sa nachádza chrám Duomo Santa Maria la Nuova, jeden z najkrajších sicílskych kostolov (vstup zdarma). Pôvodná bronzová brána je z roku 1186. Krásne mozaiky zaberajú plochu 6 340 m2 a predstavujú výjavy zo Starého a Nového zákona. Výstavba kostola trvala iba 10 rokov! Zvonku kostol pôsobil obyčajne ale interiér bol naozaj krásny. Ďalšia zastávka bolo Údolie chrámov v Agrigente - Valle dei Templi (vstup do východnej zóny 10 eur, do 25 rokov 5 eur). Na ploche 1 300 hektárov sa nachádzajú najkrajšie grécke chrámy. Stihli sme iba východnú časť. Prešli sme okolo 800 ročného olivovníka k Hérinmu chrámu z 5. storočia p.n.l. Ďalší bol chrám svornosti, Tempio della Concordia, predloha k logu UNESCO. Je najzachovalejší, pretože pod skalou je vrstva mäkkého ílu, ktorý slúži ako pohlcovač otrasov a chránil chrám pred zemetraseniami.

Tempio della Concordia, predloha k logu UNESCO

Za ním stoja pozostatky z posledného, Herkulovho chrámu. Chrám Concordia bol naozaj pekný, ale treba zvážiť, či to stojí za návštevu, keďže mesto bolo mimo našej trasy a 10 eur je tiež dosť. Poobede sme pokračovali až do Giardini Naxos, kde sa nachádzal náš druhý apartmán s názvom Homeonsea, na rozdiel od prvého veľmi pekný.

Utorok sme strávili oddychom na pláži pri ostrove Isola Bella, podľa niektorých jednej z najkrajších pláži. Pláž bola kamenistá, ale ideálna na potápanie. Pestrý morský život okolo malebného ostrovčeka bol najkrajší na Sicílií! Z pevniny sa dalo skoro suchou nohou prejsť na ostrovček s domčekom, kde je teraz múzeum.

Isola Bella
Podmorský svet

V stredu sme vyplávali z prístavu v Milazze na jeden z Liparských ostrovov, na Vulcano (40 eur spiatočný lístok). Lákalo nás kúpanie v liečivých bahenných kúpeľoch a sopka, preto bola voľba ostrova jednoznačná. Hneď po vystúpení z lode sme zacítili zápach síry, ktorý silnel každým krokom. Vydali sme sa vpravo, až sme sa dostali k bahennému jazierku (vľavo sa ide na sopku). Vstup stál 3 eurá. Smrad ako po pokazených vajciach a mazľavé bahno neboli príjemné, ale povedali sme si, že keď už sme tu, treba to vyskúšať. Chyba!! Ešte týždeň vyprchal zápach z tela a to nehovorím o tom, že z oblečenia nešiel ani vyprať. Dokonca sme ani nepostrehli liečivé účinky bahna, ktorým sme sa tak dôkladne ponatierali. Zvyšok dňa sme strávili ležaním na pláži s čiernym pieskom, pozorovaním bublajúcich horúcich prameňov v mori a syčania sopky. Na ostrove sa dá požičať auto alebo skúter. Na sopku sa nám v tom teple už nechcelo ísť.

Bahenné kúpele Vulcano

Večer sme si spravili malý výletík do Taorminy. Do mestečka na 200 metrovom útese premáva aj lanovka, my sme išli autom. Taormina je elegantná letná destinácia, ktorú vyhľadávajú miestni boháči, aj zahraničné celebrity. Centrum mesta je vo večerných hodinách čarovné! Úzke uličky, luxusné obchodíky, starobylé grécke divadlo s výhľadom na Etnu a more (8 eur), romantické kaviarničky a reštaurácie so živou hudbou, jednoducho nádherná večerná prechádzka.

Večerná Taormina

Štvrtok bolo zamračené, tak sme sa vybrali do Syrakúz. Kedysi to bolo najväčšie mesto antického sveta. Zaujímavosti mesta sa sústreďujú na ostrove Ortygia a v Parco Archeologico della Neapolis. My sme si pozreli iba ostrov, historické centrum mesta. Zaparkovali sme zadarmo hneď na začiatku ostrova. Úzke uličky ohraničujú nádherne paláce, tratorie a kaviarne, ale ako hovoril aj bedeker, nie je to muzeálny exponát. Viac antických pamiatok je v archeologickom parku - divadlo, rímsky amfiteáter, lom, kde sa ťažil vápenec, jaskyne. Celkovo sme od Syrakúz očakávali viac, mohli sme ísť radšej na Etnu. Aj keď sme ju mali celý čas na očiach, bohužiaľ, nemali sme dosť času a už ani energie na výstup.

Obchodík s domácimi produktami v Syrakúzach

Predposledný deň sme sa chceli ešte okúpať. Vybrali sme si Rivieru dei Ciclopi, Kyklopské ostrovy pri Catanií. Sú to kusy stuhnutej lávy. Tiež tu je krásny podmorský život, chobotnice, medúzy, farebné rybičky. Pláž bola už prázdna, bolo cítiť, že letná sezóna je už ukončená. Aj počasie sa pokazilo, kúpanie sme ukončili predčasne. Čo sa týka počasia, počas celej dovolenky bolo teplo, vyše 30 stupňov, ale jasno bolo len pár dní. Prevládal opar a polooblačno. Čakali sme ale úplne jasno, keďže sme sa dočítali, že na Sicílií prší málokedy. Výhodou dovolenky v septembri je relatívne dobre počasie a málo ľudí na turisticky najatraktívnejších miestách.

Posledný deň sme sa ráno pobalili, vymkli :-), odubytovali a presunuli sme sa do Catanie. Pred odletom sme ešte stihli prechádzku po meste. Catania je druhé najväčšie mesto na Sicílií. V roku 1669 vybuchla Etna a zaplavila mesto lávou. Zomrelo 12 000 ľudí. O 24 rokov neskôr mesto postihlo mohutné zemetrasenie, ktoré zabilo ďalších 20 000 ľudí. Na námestí sme si dali kávu (1 euro), tiramisu (3 eurá) a úžasný zmrzlinový pohár s lesnými jahôdkami, jahodovou a pistáciovou zmrzlinou a domácou šľahačkou (10 eur). Mňam! Z námestia sme sa vydali na pouličné trhy, v sobotu doobeda to tam naozaj žilo a z trhov sme mali opäť nezabudnuteľný zážitok. Prechádzku sme ukončili na ulici Via Etnea, nákupnej triede, na ktorej konci uvidíte mohutnú Etnu. Po obede sme sa vydali na letisko, kde sme odovzdali auto a plní zážitkov sme mohli odletieť. Krásnou rozlúčkou pre nás bol pohľad z lietadla na Etnu, týčiacu sa nad oblakmi.

Odlet s Etnou v pozadí

Na záver zhrnutie našich najkrajších zážitkov:

1. Ostrov Favignana na bicykli a jeho krásne pláže

7. Výhľad na Palermo z kostolnej veže

8. Saline di Trapani- soľné nádrže s veternými mlynmi

9. Mozaiky v Monreale

10. Zmrzlinový pohár na námestí v Catanii :-)

Všetko nájdete v našom videjku:

Photo and video by Roman Beluš

www.romanbelus.sk

Miroslava Pukajová

Rada spoznávam nové miesta a tu môžem posunúť moje zážitky ďalej. Skúsenosti ľudí sú niekedy viac ako fakty z bedekrov. Dúfam, že moje zážitky a informácie, ale tiež fotky a videá pomôžu a poradia, čomu sa vyhnúť a čo naopak stojí za to!V prípade otázok ma neváhajte kontaktovať na miroslavapukajova@centrum.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné